• Bellen blazen

    Waarom vrouwen stress niet herkennen: Vijf addertjes

    Is het jou wel eens opgevallen dat vrouwen met een verantwoordelijke hectische baan nauwelijks praten over de stress die ze dagelijks ervaren? Dat zelfs de druksten onder hen desgevraagd antwoorden dat ze er weinig last van hebben? Dat ze goed opgewassen zijn tegen stress?

    Overgang

    Totdat we een jaar of 45 (of ouder) zijn en ons stressafweersysteem scheurtjes begint te vertonen. Dan dringt tot ons door we dat we ergens onderweg aan veerkracht moeten hebben ingeboet. Maar hoe dat heeft kunnen gebeuren, weten we niet. We hebben de stress die er wel was niet als zodanig herkend. Er zaten vijf addertjes onder het gras.

    Oestrogeen

    Het eerste addertje is oestrogeen. Vrouwen kunnen namelijk dankzij het hormoon oestrogeen beter dan mannen blijven functioneren onder chronische stress. Omdat we een half leven lang bergen oestrogeen produceren, blijft het lang goed met ons gaan. Maar zodra onze eierstokken de productie van dat hormoon gaan afbouwen - tijdens de overgang - stapt stress ons werkende leven binnen.

    Dat hoeft nog geen probleem te zijn. De bijnieren nemen in principe een deel van de oestrogeenproductie van de eierstokken over. Maar als we die kleine kliertjes in de voorafgaande jaren onbewust hebben uitgeput door werk te verzetten op de golven van het stresshormoon adrenaline dan zijn ze moe.

    Symptomen

    Het tweede addertje is ons hart. Hartklachten vormen een sterke indicatie dat we te maken hebben met veel te veel stress. Bij onze mannen neemt de bloedstroom rondom het hart toe naar mate ze meer stress ervaren.

    Bij vrouwen niet. We voelen mede daardoor een hartaanval – toch een knoeperd van een aanwijzing dat er sprake is van stress – lang niet altijd na niet aankomen. Ook niet omdat we de symptomen die vrouwen voorafgaand aan een hartaanval niet kennen. (zie ook Hartaanval, alsof je gewoon wat te veel hebt gegeten.)

    Verstillen

    Het derde addertje is onze onvolledige kennis over stress. We hebben geleerd dat stress 2 mogelijke reacties uitlokt: vechten of vluchten. Er is echter nog een derde reactie op stress. Namelijk ‘verzorgen en vrienden maken’, zoals ik onder andere heb mogen leren van Heidi Anna, onder andere directeur van het American Institute of Stress.Dat is een lastige want als je gaat zorgen en vriendjes maken, denk je er immers zo een-twee-drie niet aan dat stress je drijfveer is.

    Persoonlijk ervaar ik die toestand overigens als een soort verstillen, blijven zitten waar je zit en je niet verroeren terwijl je ondertussen de situatie in kaart brengt om die te kunnen controleren.

    Oxytocine

    Al dat zorgen en vriendjes maken, kan voor veel stress zorgen. We blijven maar contact maken, inleven, meedenken, onderhandelen en meeveren, en komen met oplossingen die (bijna) voor iedereen bevredigend moeten zijn. Dat doen we omdat we het hormoon oxytocine nodig hebben om stress te kunnen managen. (Oxytocine is ook wel bekend als het bindingshormoon).

    Vriendjes

    Het vierde addertje is verzorgen en vriendjes maken. Nou zul je denken: dat heb je al gezegd. Dat is waar. Maar, behalve dat we die niet als stressreactie herkennen, is er meer over te zeggen. Als het ons niet lukt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, houden we daar last van (geen oxytocine).

    Maar ook als het ons wel lukt kan dat stress opleveren. Vooral als je werkomgeving je er niet de waardering en het respect geeft, die jij voor al je inspanningen wilt krijgen.

    Spelregels

    Dan is er nog een vijfde addertje. Het kopiëren van de spelregels voor succes van onze mannen. We vinden onder invloed van de bevrijdende emancipatiegolven dat we hetzelfde moeten kunnen als zij. De gedachte alleen al dat we mogelijk ‘anders’ zijn dan mannen roept bij veel vrouwen overigens ook al stress op ☺.

    Omdat we niet willen doorgaan voor ‘anders’ want ‘anders’ krijgt helaas nogal eens de betekenis van ‘minder’. Die spelregels zijn logischerwijze meer geschikt voor mannen die er eeuwen (onder elkaar) over hebben kunnen doen om ze te verfijnen, en minder vanzelfsprekend voor vrouwen. En alles wat minder als vanzelf gaat, roept stress op.

    Saron Petronilia

    PS: Misschien is mijn blog Superwoman is mijn wekker ook interessant voor jou?

    Of: Wist je dat timemanagement voor jou gevaarlijk kan zijn?

    Alles wat je moet weten over de overgang

    "Ik heb gisteravond je boek uitgelezen. Ik wil je laten weten dat ik er heel veel aan heb gehad. Ik herken mijn hele overgangsproces. Het steunt me, het relativeert, het sterkt en bemoedigt! Ik heb het boek cadeau gegeven aan twee vriendinnen. Ik zal het enthousiast aanbevelen aan vrienden, coachees en studenten.Thx! Erg waardevol." (Pien Hoogland)

    Wil je meer lezen over fit en vitaal blijven tijdens de overgang dan kun je op mijn website Alles wat je moet weten over de overgang vinden.

    Alles wat je moet weten over de overgang kost € 22,95 (exclusief verzendkosten). Er is ook een ebook-versie voor € 9,95.

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."