• Je lichaam is je tempel

    Er is een verband tussen gewicht en overgangsklachten

    Je lichaam is je tempel. Je wordt ermee geboren en als het er om de een of andere reden mee ophoudt, ben je dood. Het is niet alleen een cocon waarbinnen allerlei stofwisselingsprocessen plaatsvinden en waarmee je de diverse handelingen kunt verrichten. De toestand van je lichaam beïnvloedt ook je waarneming.

    Overgang

    De overgang nodigt ook jou, vrouw 45+ met een hectische verantwoordelijke baan :-), uit een hernieuwd contact te maken met je lichaam, zodat je er op een effectieve manier voor kunt zorgen.

    En dat is ook nodig. De tijd dat je lichaam toe kon met een minimum aan slaap en een maximum aan avonturen is voorbij. Dat heb je al gemerkt. Een nacht flink de bloemetjes buiten zetten, heb je waarschijnlijk al eens moeten bekopen met een stevige behoefte aan nog een paar uur extra slaap, en nog een paar uur extra slaap.

    De kans dat je niet meer dat sprintje naar de vertrekkende bus of trein kunt trekken, is ook groot. Je komt gewoon niet meer zo gemakkelijk weg uit de startblokken en de kracht om je pas te versnellen is eveneens minder geworden. Tenzij je van hardlopen je hobby hebt gemaakt, houd je het minder lang vol.

    Herstelvermogen

    En je herstelvermogen? Zweten, puffen, hijgen, een bonkend hart dat langzaam tot rust komt en de volgende dag: stramme spieren. Zo zijn er wel meer veranderingen ten opzichte van je kwieke meisjeslijf te noemen. De vorm van je lichaam is in de loop der jaren anders geworden. Een blik in de spiegel levert voldoende informatie op. De zwaartekracht heeft zijn tol opgeëist en een maatje meer – of twee, of drie – kan zomaar het geval zijn.

    De kans dat je in de overgangsjaren nog wat extra kilo’s vet uit de voedselruif opdiept, is behoorlijk groot. Al eet je geen hap méér dan voorheen. Echt, de tijd dat je zonder consequenties een pizza vooraf, biefstuk met frites als hoofdgerecht en een flink stuk cassata-ijs toe kon eten, is voorbij. Bij emotie-eters vliegen in deze turbulente tijden de ponden eraan met een snelheid die doet vermoeden dat zelfs lucht wordt omgezet in vet.

    Gezellig

    De ene vrouw vindt die paar kilo erbij wel zo gezellig en vrouwelijk staan, de ander krijgt al een zenuwinzinking bij de gedachte alleen. Zodra je eierstokken minder oestrogenen maken, wordt dat proces echter eenvoudigweg ingezet. Er is ook een verband tussen gewicht en overgangsklachten. Slankere vrouwen hebben meer testosteron in hun bloed. Dat maakt de kans op klachten iets groter.

    Testosteron

    Voluptueuzere vrouwen kunnen testosteron via hun vetweefsel omzetten in oestrogenen, waardoor ze waarschijnlijk minder last hebben van mogelijke effecten van de overgang. Rigoureus afvallen kan je overgangsklachten verergeren. Je kunt de oestrogenen die je vetcellen aanmaken immers maar wat goed gebruiken.

    Hormoonspiegels

    Hoe dan ook, kilo’s die er niet aankomen, hoeven er ook niet af. Veel vrouwen krijgen tijdens de overgang ook een buikje. Of ze nu in gewicht toenemen of niet. Dat komt doordat het vet zich anders gaat verdelen onder invloed van die veranderde hormoonspiegels.

    We kunnen teleurgesteld naar onze eierstokken kijken, maar de voornaamste oorzaak van je nieuwe vormen heb je te danken aan een overdaad aan calorieën en een gebrek aan beweging. Het is een combinatie die je eigenlijk zou moeten schuwen. Samen met de trager wordende stofwisselings- en spijsverteringsprocessen in je lijf – een gevolg van ouder worden – heb je een cocktail te pakken die ook nog eens je kansen op vervelende ziekten en aandoeningen behoorlijk vergroot. Het volgende hoofdstuk gaat nader in op je voeding.

    Vetweefsel

    Wat je niet gebruikt, gaat achteruit. Een open deur misschien, maar tijdens je overgangsjaren gaat een aantal lichamelijke aspecten onder invloed van de afnemende hormonen sneller achteruit dan je wilt. Je botten worden brozer. Je spierweefsel neemt jaarlijks met een paar ons af als je er niets tegen doet.

    Voor die spieren krijg je vetweefsel terug. Een geliefde plek voor dat vet is de achterkant van je bovenarmen: ook wel bekend als je kipfilets, je triceps. Spierweefsel verbrandt meer calorieën dan vetweefsel, dus door deze omzetting verbrand je minder en word je nog dikker. Overgewicht betekent niet alleen een beperking in je bewegingsvrijheid, je riskeert ook hart- en vaatziekten en diabetes.

    Lekker lui

    Met veel overgewicht stel je jezelf eveneens bloot aan een teveel aan oestrogenen, wat weer de oestrogeengevoelige kankers als borst- en baarmoeder(hals)kanker tot gevolg kan hebben. Oestrogeengevoelig betekent dat een eventuele tumor sneller groeit in aanwezigheid van oestrogenen. Als je tijdens het lezen van dit hoofdstuk lekker lui een peuk hebt opgestoken, weet dan dat roken alle lichamelijke processen negatief beïnvloedt.

    Bewegen

    Regelmatig bewegen is dus zeker tijdens de overgang een must. Mensen die veel sporten, wandelen of dansen hebben een vitale, verende en zelfverzekerde tred. Dat oogt energieker, en voor degenen onder ons die eraan hechten: jonger. Bewegen maakt je bewust van je lichaam en wat zich daarin allemaal afspeelt. Dat maakt weer dat je adequater kunt anticiperen op problemen en sneller kunt overgaan tot het plegen van herstelwerkzaamheden.

    Je kunt er bovendien overgangsklachten zoals opvliegers, slaapstoornissen en stemmingswisselingen mee voorkomen of verminderen. Of je nou aan tennis, cardiofitness, Balinees dansen of snelwandelen doet, regelmatig bewegen is gunstig voor je spierkracht, snelheid, souplesse, coördinatie- en uithoudingsvermogen. Je zal je niet zo gemakkelijk verstappen, en als je je verstapt kun je sneller corrigerende bewegingen maken. Dat voorkomt dan weer een lelijke val. En dat is een prettige gedachte.

    Krachttraining

    Bewegen versterkt je botten en de botontkalking die na de menopauze kan optreden, wordt geremd. Dat verkleint weer de kans op botbreuken en het inzakken van je wervelkolom. Het voorkomt een slechte houding en pijn. Het verstevigt je spieren, inclusief je hartspier. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt...

    Dit is een deel van hoofdstuk 4 van mijn boek Alles wat je moet weten over de overgang.

    Saron Petronilia

    Alles wat je moet weten over de overgang

    "Ik heb gisteravond je boek uitgelezen. Ik wil je laten weten dat ik er heel veel aan heb gehad. Ik herken mijn hele overgangsproces. Het steunt me, het relativeert, het sterkt en bemoedigt! Ik heb het boek cadeau gegeven aan twee vriendinnen. Ik zal het enthousiast aanbevelen aan vrienden, coachees en studenten. Thx! Erg waardevol." (Pien Hoogland)

    Alles wat je moet weten over de overgang kost € 22,95 (exclusief verzendkosten). Er is ook een ebook-versie voor € 9,95.

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."