• Burn out of overgang

    Burn out of overgang

    Veel vrouwen die in de beginfase van de overgang zijn, vragen zich vaak in eerste instantie af of ze wellicht afkoersen op een burn out. En dat is niet zo gek, veel symptomen van de overgang lijken erg op die van een burn-out.

    Stress


    Burn out is een toestand van emotionele, mentale en fysieke uitputting als gevolg van langdurige (maanden, jaren) en overmatige stress. Je voelt je letterlijk opgebrand, hondsmoe, uitgevloerd. Hieronder een rijtje symptomen waaraan je kunt een burn-out kunt herkennen:

    • je bent moe en leeg.
    • je immuunsysteem is verzwakt; het lijkt wel of ieder virusje vat op je krijgt.
    • je hebt regelmatig last van hoofd-, rug- en spierpijn.
    • je eetlust en/of slaapgewoonten zijn veranderd.
    • je twijfelt aan jezelf, hebt het gevoel te mislukken.
    • je voelt je hulpeloos, gevangen en verslagen.
    • je voelt je afgescheiden, alleen op de wereld.
    • je kunt jezelf niet of slecht motiveren.
    • je wordt in toenemende mate cynisch en hebt negatieve verwachtingen
    • je ervaart steeds minder voldoening en het gevoel van betekenis te zijn.
    • je gaat verantwoordelijkheden uit de weg.
    • je isoleert jezelf.
    • je hebt steeds meer uitstelgedrag, krijgt eigenlijk nauwelijks meer iets gedaan.
    • Snoep, koekjes, (fast-)voedsel, drank of drugs gebruik je om de situatie te verzachten (aan te kunnen).
    • je frustraties leef je uit op anderen (al dan niet alleen in je hoofd).
    • je verzuimt steeds vaker van je werk, komt te laat of gaat eerder weg.

    Vaak


    Het is me het rijtje wel. Als je bij jezelf constateert dat het overgrote deel van bovenstaande symptomen VAAK op jou van toepassing is, kun je wat mij betreft in ieder geval vaststellen dat het overduidelijk niet goed met je gaat.

    Overgang

    Bij de meeste vrouwen tussen de 45 en 55 jaar – de overgangsleeftijd - kondigt de overgang zich aan met wat nachtzweten, vergeetachtigheid, concentratie- en woordvindingproblemen, vermoeidheid, spier- en gewrichtspijnen, hartkloppingen en/of slapeloosheid.

    Zweetaanval


    Pas als je een flinke zweetaanval krijgt, je menstruatie een keer uitblijft (of juist afwijkt van wat je bent gewend) of je geheel tegen je gewoonte in compleet uit je dak gaat over helemaal niets, komt de gedachte in je op of “dit de overgang is”.

    Veerkracht


    Hoewel deze overgangssymptomen je van je stuk kunnen brengen, blijft je weerbaarheid, je veerkracht, je vastberadenheid om je ‘probleem’ te tackelen in tact. Je herkent wellicht ook symptomen uit het burn-out rijtje. Zo lang je de meeste kunt afvinken met NOOIT of SOMS ben je gewoon in de overgang.

    Depressief


    Als je naarmate de overgangstijd verstrijkt (die jaren kan duren), wegglijdt in een soort alomtegenwoordige depressieve gemoedstoestand, kun je voor jezelf vaststellen dat je én in de overgang bent én last hebt van burn-out-achtige klachten.

    Combinatie


    Die combinatie komt best vaak voor onder vrouwen 45+ in een hectische en verantwoordelijke baan. Het is de keerzijde van langdurige stress. Stress omdat je eigenlijk niet meer het werk doet wat je wilt doen of het anders wilt. Stress omdat je baan al je energie opslokt.

    Stress omdat je je eigen grenzen jaar in jaar uit onvoldoende hebt aangegeven (zowel privé als op de werkvloer) en er nu niet meer tegen kunt dat je niet echt gehoord of gezien wordt. Stress omdat je jezelf op allerlei gebieden hebt veronachtzaamd.

    Beestje


    De vraag is: doet het er wat toe wat voor naam het beestje heeft? Of het een burn-out is of de overgang of allebei tegelijkertijd? Als je vol energie en zelfvertrouwen wilt blijven werken, staat je in alle gevallen hetzelfde te doen: Je moet voor jezelf gaan zorgen.

    Zowel fysiek, emotioneel, mentaal als spiritueel. Je moet ruimte maken voor wie je NU bent en wat jij wilt. En dus je oren niet langer naar (verinnerlijkte) stemmen laten hangen die van jou dingen verlangen die daartegenin druisen.

    Durf jij voor jezelf te gaan zorgen?

    Dat vraagt namelijk een flinke dosis gezond egoïsme:

    • jezelf op nummer 1 zetten.
    • jezelf díe moeite waard vinden.

    De beste manier om voor jezelf te gaan zorgen is met jezelf in ‘gesprek’ gaan en je ingevingen serieus nemen. Je hebt er de leeftijd voor, jou schiet niet zomaar flauwekul te binnen. Voor mij persoonlijk werkt het goed om mijn innerlijke wijsheid al schrijvend te raadplegen. ’s Nachts.

    Ben jij in de overgang


    Wil jij weten of jouw problemen te maken hebben met de overgang, vraag dan mijn Quickscan ‘Ben jij in de overgang’ aan. Je krijgt dan bovendien 7 tips zodat je werk of je carrière niet gaat lijden onder de overgang.

    Saron Petronilia

    PS: Ik ontmoet je ook graag in mijn besloten Facebookgroep. Daar krijg je tips, erkenning en kun je ook vragen stellen als je wilt

    Alles wat je moet weten over de overgang

    "Ik heb gisteravond je boek uitgelezen. Ik wil je laten weten dat ik er heel veel aan heb gehad. Ik herken mijn hele overgangsproces. Het steunt me, het relativeert, het sterkt en bemoedigt! Ik heb het boek cadeau gegeven aan twee vriendinnen. Thx! Erg waardevol." (Pien Hoogland)

    Alles wat je moet weten over de overgang kost € 22,95 (exclusief verzendkosten). Er is ook een ebook-versie voor € 9,95.

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Besloten Facebookgroep


    "Ik ontmoet je ook graag in mijn besloten Facebookgroep. Daar krijg je tips, erkenning en kun je ook vragen stellen als je wilt."