• Haal de stress uit je hormonen en ga fluitend door de overgang

    Concentratieproblemen, vergeetachtigheid, stemmingswisselingen? Begin je je werkweek vermoeid? 45 jaar of ouder? Dan zou je wel eens in de overgang kunnen zijn. Kort lontje? Opvliegers of nachtzweten?

    5 tips waarmee je de stress uit je hormonen kunt halen en (bijna:-)) fluitend door de overgang kunt gaan.

    Overgang


    Heb je jezelf ooit afgevraagd of je wellicht in de overgang bent? Het antwoord op die vraag is waarschijnlijk: ja. Vindt ook Susun Weed van New Menopausal Years. Bij mij was dat het geval. Al duurde het nog wel een jaartje of wat voordat ik deze intuïtieve ingeving serieus nam. Niet verstandig. Vooral omdat ik daarmee mijn intuïtie heb genegeerd, terwijl die mij juist zulke belangrijke informatie verschaft. De belangrijkste wel te verstaan.

    Symptomen


    Veel vrouwen zijn op voorhand een beetje bang voor deze levensfase. Ze raken gestresst van allerlei mogelijke symptomen. Soms kiezen ze er uit voorzorg voor de anticonceptiepil zo lang mogelijk te blijven slikken. Of ze laten zich de pil als remedie voorschrijven. Nergens voor nodig (als het je niet om de anticonceptie is te doen). Bovendien zijn er betere opties als het om hormonen gebruiken gaat.

    Vrijheid


    De overgang hoort gewoon bij je leven als vrouw. Net zoals de puberteit destijds. Het is een levensfase die is bedoeld om je kracht, energie en vrijheid te geven. Je intuïtie helpt je om de stress uit je hormonen te halen en je eventuele overgangssymptomen gemakkelijk te managen. Als je tenminste zo verstandig bent om naar de remedie die jouw intuïtie je geeft, te luisteren.

    Trouwens 'gewoon nuchter' oorzaak en gevolg op een rijtje zetten, helpt je ook al een flink eind. Voorbeeldje: Als je merkt dat je meer opvliegers krijgt na het drinken van koffie of wijn, wat is dan de logische aanpak? Minder koffie of wijn drinken. Of je opvliegers voor lief nemen en genieten van je bakje koffie of glas wijn. Je opwinden over je opvliegers zorgt voor stress.

    Hoe haal je de stress uit je hormonen? Hieronder vind je mijn 5 tips.

    Tip 1:

    • Neem je ‘intuitieve ingeving’ onmiddellijk serieus.
    Als je bevriende collega’s of je kinderen een van bovengenoemde symptomen zouden hebben, zou je niet stoppen met onderzoeken wat er aan de hand is totdat je de onderste steen boven hebt. Waarom zou je dat niet voor jezelf doen? Zet net als in het vliegtuig eerst zelf je zuurstofmasker op, daar help je jezelf en je omgeving het beste mee.

    Tip 2:

    • Zorg dat je jezelf goed informeert.
    De overgang is geen ziekte. Bespaar jezelf allerlei dwalingen als je symptomen negeren of ‘eigen dokter’ spelen. Dergelijke dwalingen kosten je niet alleen tijd. Je loopt ook het risico dat je zelfvertrouwen, energie en daadkracht afnemen waardoor ook je werk eronder gaat lijden. Terwijl goede informatie, bijvoorbeeld in mijn boek ‘Alles wat je moet weten over de overgang’ gewoon voorhanden is.

    In je jeugd gold: een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Dat geldt nu nog steeds ;-) De overgang kent meer dan dertig symptomen die stuk voor stuk goed te managen zijn.

    Tip 3:


    Vraag je intuïtie wat je symptomen je willen vertellen, welke remedie bij je past.
    De veranderingen tijdens de overgang zijn vergelijkbaar met die in de puberteit. Onomkeerbaar. Je wordt de rijpere versie van jezelf, de versie die allerlei saboterende ideeën en opvattingen over jezelf overboord gooit.

    De veranderingen kunnen met de nodige onrust en verwarring gepaard gaan. Neem nou dat korte lontje. Daar zit je niet op te wachten en je collega’s ook niet. Het helpt je echter niet om je te focussen op het terugkrijgen van je oude-vertrouwde-prettig-in-de-omgang-gedrag. In je ‘uitval’ zit namelijk een behoorlijke kern van jouw waarheid. In feite zeg je: "Zoals het nu gaat, wil of kan ik het niet meer".

    Tip 4:

    • Zorg goed voor jezelf.
    Tsjaa, het is er de tijd voor. Je hebt al heel veel voor anderen gezorgd. Nu ben je zelf aan de beurt. Ik noem de overgang ook wel me-time. Met goed voor jezelf zorgen bedoel ik overigens niet alleen werk doen waarvan je hart openspat, gezond eten, voldoende rust en lekker veel bewegen. Ik doel hier ook op ruim de tijd nemen om naar je intuïtie te (leren) luisteren. Dus niet in de tijd die overschiet als je alles al hebt gedaan. Nee, in de tijd die je helemaal voor jezelf vrijmaakt in je drukke agenda.

    Tip 5:

    • Praat met andere collega’s en vriendinnen over wat je meemaakt.
    Je bent niet alleen. We zijn met velen. Schattingen over het aantal vrouwen in de overgang in Nederland lopen uiteen van 1,6 miljoen tot 3 miljoen. Ik hou het zelf op 1,5 miljoen. Van wie er een kleine miljoen actief is op de arbeidsmarkt. Praat met collega’s en vriendinnen van jouw leeftijd over wat je zorgen baart. Met de support van andere vrouwen valt er een last van je schouders en voel je je gesterkt om stappen te zetten.

    Succes!
    Saron Petronilia

    PS: Wil jij weten of jouw verschijnselen te maken hebben met de overgang, vraag dan mijn Quickscan: ‘Ben jij in de overgang’ aan. Je krijgt dan bovendien 7 tips zodat je werk of je carrière niet gaat lijden onder de overgang.

    Alles wat je moet weten over de overgang

    "Ik heb gisteravond je boek uitgelezen. Ik wil je laten weten dat ik er heel veel aan heb gehad. Ik herken mijn hele overgangsproces. Het steunt me, het relativeert, het sterkt en bemoedigt! Ik heb het boek cadeau gegeven aan twee vriendinnen. Thx! Erg waardevol." (Pien Hoogland)

    Alles wat je moet weten over de overgang kost € 22,95 (exclusief verzendkosten). Er is ook een ebook-versie voor € 9,95.

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Besloten Facebookgroep


    "Ik ontmoet je ook graag in mijn besloten Facebookgroep. Daar krijg je tips, erkenning en kun je ook vragen stellen als je wilt."