• Opvliegers de baas

    Opvliegers de baas

    De nummer 1 vaardigheid om je opvliegers de baas te worden, is: informeer jezelf. Zonder informatie probeer je maar wat, vaak zonder veel succes, en daar zit je niet op te wachten.

    Zelf wist ik vagelijk dat opvliegers bestonden. Maar toen het me overkwam, toch ergens rond mijn 45ste, heb ik me als een blinde in vrouwenland gevoeld. Wat was dit? Wat gebeurde er met me? En belangrijker: Hoe kwam ik hier binnen afzienbare tijd weer van af?

    Ik heb het fenomeen uitgebreid bestudeerd. Naast redenen waarom we ze vervelend vinden bevat de lijst 27 weetjes, succesvolle aanjagers en dempers.

    #27. Stop met bewegen.


    Niet dus. Het is juist heel belangrijk om dagelijks flink te bewegen. Tuurlijk dat kan gepaard gaan met een enkele opvlieger. Maar rust roest. Als je niet te weinig beweegt, kunnen je opvliegers juist toenemen. Een half uurtje lekker dansen per dag is voldoende. (Kies je favoriete dansmuziek). Andere vormen van intensieve beweging zijn ook goed. Maar dansen heeft mijn voorkeur ;-).

    #26. Saliethee en ventilators.


    Wat ook gewoon helpt, is sloten saliethee drinken. Daarmee gingen onze grootmoeders de opvliegers te lijf. En schaf een ventilator aan. Een vriendin van mij, hoofd PR van een groot bedrijf, zette tijdens de vergaderingen gewoon haar ventilator aan. “Heren”, zei ze dan, “ik heb even een opvlieger!”

    #25. Let ook op wanneer.


    Let ook op in welke situatie je een opvlieger krijgt. Ook die geeft jou inzicht in de voor jou heel eigen oorzaak of aanleiding. Want we zijn niet allemaal hetzelfde. Waar de ene vrouw een opvlieger krijgt, blijft de andere ongenaakbaar prachtig.

    #24. Opvlieger is wake-up call.


    Nogmaals, de opvlieger is een wake-up call. Niet alleen om je iets te vertellen over de levensfase waar je nu in zit maar ook om je te vertellen dat het ‘letterlijk’ tijd is voor je zelf. Je kunt tijdens een opvlieger niet optimaal functioneren. Gebruik dat moment om even helemaal tot jezelf te komen.

    #23. Voedsel en drank-triggers.


    Zoals je misschien al wel begrepen zult hebben, is het beslist een goed idee om jouw voedsel- en dranktriggers die zorgen dat je een opvlieger krijgt, te verminderen of zelfs te elimineren. Wel zo lief voor jezelf. Dus houd een paar dagen een notitieboekje bij de hand en schrijf op wat volgens jou de aanleiding was.

    #22. Voorafgaand aan de opvlieger.


    En dan toch zul je merken dat de opvlieger geen moeite doet om ruimschoots van te voren kenbaar te maken dat ie er aan zit te komen. De beste manier om een opvlieger aan te vallen is met rust, aandacht en ademen naar je buik. Gewoon de opvlieger even ervaren (een vorm van mindfulness beoefenen dus) alvorens weer over te gaan tot de orde van de dag.

    #21. Inwendige reinheid.


    Gezond leven verdient aanbeveling, dat wil zeggen met voldoende rust, regelmaat en reinheid (hierbij doel ik op inwendige reinheid met gezonde voeding en beweging) zullen je opvliegers afnemen.

    #20. Eerst accepteren.


    Wat altijd verstandig is, en dus ook in het geval van opvliegers, is eerst de situatie accepteren. Die is zoals die is. Het gaat je echt niet helpen om je er aan te irriteren of je door je ongemak in beslag te laten nemen. Sterker nog: dan ben je verder van huis en zul je te pas en te onpas weten dat je in het land der opvliegers woont.

    #19. Dit stookt je innerlijke vuur op.


    Koffie, alcohol, peperige gerechten. (Heb ik koolzuurhoudende dranken al genoemd ☺) Ze stoken je innerlijke vuurtje op! Ook te weinig water drinken. En sowieso slecht voor jezelf zorgen als het gaat om de inname van voldoende goede vitaminen en mineralen via je voeding (en eventueel supplementen).

    #18. Liefdesbeetjes.


    Opvliegers zijn eigenlijk een soort liefdesbeetjes. Zodra je dingen gaat doen die je eigenlijk niet wilt doen, waarmee je ingaat tegen je eigen wensen, maakt je lijf je dat duidelijk met zijn variant op dat vermaledijde blozen. Doe nou niehiet.

    #17. Vermoeidheid en stress.


    Hoe meer vermoeidheid en stress je opbouwt, des te slechter kun je je energie verdelen en des de groter is de kans dat je regelmatig getrakteerd wordt op zo’n hittevlaag (of koudevlaag). Ja, ook als je je mond dichthoudt terwijl je eigenlijk iets gepeperdst zou willen zeggen.

    #16. Pas op voor het hete sop.


    Een te warme of koude, of slecht geventileerde omgeving (van kantoorruimte tot en met de slaapkamer) kan ook zorgen voor een onwelkome verrassing. Ook te warme of synthetische (nacht)kleding… (of een heet sopje).

    #15. Prachtige aanleiding voor opvlieger.


    Je krijgt een lucratieve opdracht, zit in een belangrijke vergadering of staat voor een groep toehoorders. Normaal gesproken draai je je hand er niet voor om of heb je altijd je stress de baas kunnen zijn. Dit keer zie je er tegenop. Het gevoel van onrust, verwarring of onveiligheid dat je dan hebt, is een prachtige aanleiding voor je lichaam om een opvlieger te produceren.

    #14. Van buik naar hoofd.


    Oude culturen zeggen dat opvliegers een proces aangeven waarbij de kennis en ervaring die je gedurende je leven hebt opgedaan, verhuizen van je buik naar je hoofd. Vrouwen in die culturen ervaren ze als gunstige voortekenen: hun hogere status in de gemeenschap is aanstaande.

    #13. Verwarring in het brein.


    Overigens is de opvlieger het gevolg van een ‘verwarde’ hypothalamus – een soort thermostaat in je hersenen. Die heeft ook te maken met verandering. En dat is wennen. Op een adrenalinestoot of een iets te lage lichaamstemperatuur reageert de hypothalamus wat overdreven door je lichaam flink op te warmen. Om vervolgens te reageren met een net iets te fanatieke afkoeling.

    #12. Zeg het!


    Vrouwen die zeggen dat ze NU een opvlieger hebben, hebben het veel gemakkelijker dan hun in stilzwijgen lijdende zusters. Vrouwen die demonstratief een waaier openslaan en zichzelf koelte toe wapperen of een ventilator aanzetten, voelen zich zelfs krachtig.

    #11. Bijzondere voorkeur voor stress.


    Als je begrijpt waarom of wanneer je een opvlieger krijgt, kun je invloed uitoefenen. Een opvlieger heeft bijzondere voorkeur voor stress. Hoe meer stress je hebt, hoe meer opvliegers!

    #10. Alsnog feest.


    Juist omdat we niet staan te trappelen om een opvlieger te krijgen, zijn we geneigd de controle met hormonen terug te pakken (bijvoorbeeld in de vorm van de anticonceptie pil). Weet dat veel vrouwen als ze stoppen met het slikken van hormonen alsnog gefêteerd worden op een serie opvliegers van jewelste.

    #9. Variatie in opvliegers.


    Opvliegers hebben meerdere gezichten. Adelheid Roosen zegt in mijn boek ‘Alles wat je moet weten over de overgang’ dat ze aanvankelijk dacht dat ze een koortsaanval kreeg. Andere vrouwen ervaren een vaag roesje (zij begrijpen ook vaak niet waarom andere vrouwen zo moeilijk doen). Opvliegers variëren van lichte zweetuitbraak tot adembenemende stromen zweet langs hoofd (en meer). Ik zelf heb meer ervaring met koudevlagen – laagvliegers noem ik ze.

    #8. Niet per se het 1e signaal van de overgang.


    Een opvlieger – of vapeur zo je wilt - is als je in de veertig bent, een duidelijk signaal, een soort wake-up call, dat je niet lang meer de vrucht barende vrouw zult zijn. Je verandert. Je zit in een nieuwe levensfase. Overigens is de opvlieger niet per se het eerste signaal van de overgang.

    #7. Waar is de opvlieger goed voor?


    Het nut van de opvlieger is je een compleet raadsel. Waar is die hitte, dat ongemak goed voor? (Persoonlijk vind ik het machtig interessant dat mijn lijf (vrouwenlijf) opvliegers kan produceren – maar goed biologie was mijn favoriete vak op school ☺)

    #6. Geen goed nieuws.


    Als een ding duidelijk is als je opvliegers hebt, is het wel dat jouw eindtijd om kinderen te krijgen, met rasse schreden nadert. Je begrijpt dat jouw biologische klok heeft geslagen. Dat is nieuws waar je meestal nog niet aan toe bent.

    #5. Opvliegers zijn irritant.


    Omdat opvliegers vaak als een vorm van ‘mislukt zijn’ worden ervaren, praten jij en ik er ook niet gemakkelijk over. Je zit je ‘tijd effe uit’. Terwijl je je opvlieger probeert weg te moffelen, bouw je frustratie op omdat je je er niet over uit. Je gaat je er aan irriteren.

    #4. Genieten van je opvliegers?


    Tot op de dag van vandaag ben ik geen vrouw tegengekomen die zegt te genieten van haar opvliegers. Hoewel een enkeling ze vergelijkt met een orgasme. Maar ook in het laatste geval heb je die het liefst niet in het openbaar. T’is toch een privékwestie.

    #3. Opvliegers zijn aandachtvreters.


    Opvliegers eisen je volle aandacht op. Vooral als het moment wel erg slecht gekozen is (tijdens belangrijke bespreking). Soms zorgen opvliegers zelfs voor een soort ‘black out’. Tijdens een opvlieger kun je effe niet op je sterkst functioneren.

    #2. Opvliegers zijn gênant.


    Jij en ik ervaren opvliegers als gênant, vergelijkbaar met blozen tijdens je pubertijd. Als het je overkomt, zakt de grond een beetje onder je voeten weg. Dat komt ook omdat opvliegers, net als blozen, een verrukkelijke aanleiding vormen voor flauwe grappen.

    #1. Daar gaat je zelfverzekerdheid.


    Dacht je altijd een redelijke mate van controle over je eigen lichaam te hebben, nu lijkt het een eigen leven te leiden. Omdat je geen idee hebt wanneer je opnieuw door een opvlieger overvallen zult worden, komt je zelfverzekerdheid onder druk te staan.

    ©Saron Petronilia

    PS: Heb je geen opvliegers? Maar vraag je je wel af of jouw problemen op je werk te maken hebben met de overgang, vraag dan mijn Quickscan ‘Ben jij in de overgang’ aan door op deze link te klikken. Je krijgt dan bovendien 7 tips zodat je werk of je carrière niet gaat lijden onder de overgang.

    P.P.S: Ik heb nog veel meer tips voor je in mijn ebook Je opvliegers de baas: 79 tips, tricks en weetjes voor € 9,95.

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Besloten Facebookgroep


    "Ik ontmoet je ook graag in mijn besloten Facebookgroep. Daar krijg je tips, erkenning en kun je ook vragen stellen als je wilt."