• 3 tips voor vrouwelijke managers 40+ die niet langer gebukt willen gaan onder werkstress

    3 tips voor professionals 40+ die willen floreren in plaats van gebukt gaan onder werkstress

    Stress maakt alle overgangssymptomen erger. Terwijl we stress eigenlijk heel gewoon vinden.

    Maar tijdens deze uitdagende (overgangs)periode in je werkende leven kom je er niet met wat oppervlakkige aanpassingen.

    Wat is er dan wel nodig om niet gebukt te gaan onder de stress? Bondig samengevat moeten we van man-modus overschakelen naar de combinatie vrouw-modus + man-modus.

    Vrouwelijk leiderschap

    Je moet groeien in je Vrouwelijke Leiderschap

    Hierbij 3 tips voor vrouwelijke managers (40 - 60 jaar) die hun vrouw-modus willen aanzetten zodat ze niet langer gebukt gaan onder werkSTRESS.

    Tip 1. Voorkom de oestrogeen-valkuil.


    Vrouwen kunnen dankzij het oestrogeen (vrouwelijk hormoon) dat zij produceren beter dan mannen blijven functioneren onder chronische stress.

    Oestrogeen beschermt ons.

    Gelukkig hebben we er een half leven lang bergen van dus het blijft lang relatief goed met ons gaan, in de zin dat we niet bezwijken onder aanhoudende stress.

    Tijdens de overgang neemt het oestrogeen echter af.

    Adrenaline


    Onze bijnieren zouden vanaf dat moment de oestrogeen-productie (deels) moeten overnemen.

    Maar die kleine kliertjes hebben we in de voorafgaande jaren vaak onbewust behoorlijk uitgeput. We hebben vaak bergen werk verzet in man-modus.

    Daarvoor hebben we sloten adrenaline nodig gehad.

    De bijnieren doen mede daardoor tijdens de overgang vaak niet wat ze onder vitale omstandigheden wel zouden doen.

    Ga dus eens bij jezelf na welke taken je vooral op adrenaline (in man-modus) doet en probeer daar anders mee om te gaan of beter, ga die delegeren.

    Of nog beter: Neem tip 2 ter harte!

    Tip 2. Vergeet timemanagement en flow.


    Ga voor energie-management.

    Een aardige indicatie voor een tot uitputting gedoemd timemanagement (een product van man-modus) is het effect van je prioriteitenlijstje op jou.

    Check nog eens je to-do-lijstje op het volgende:

    Welke werkzaamheden kunnen echt niet wachten?
    Word je blij van het vooruitzicht die werkzaamheden uit te voeren?
    Bruist je energie je door de aderen als je ernaar kijkt?
    Kan je niet wachten om aan het werk te gaan?

    Verkeerd spoor


    Twijfel je, ben je gematigd enthousiast of word je moe van je lijst?

    Dan zit je met timemanagement op een verkeerd spoor.

    Denk dan eens aan energie-management (vrouw-modus).

    Loop opnieuw je hele lijst na met onderstaande vragen:

    Welke werkzaamheden springen er positief uit?
    Als je die veel en vaak mag doen, voel je dan spontaan dat je energie omhoog gaat?
    Dat je AAN gaat?

    Stresshormonen


    Die werkzaamheden kun je doen zonder je stresshormonen aan te spreken.

    Daardoor zal je vermoeidheid afnemen.

    Al zul je daarnaast jezelf goed moeten verzorgen met excellente voeding, flinke nachtrust en TIJD om uit te dokteren wat je de komende 15 jaar het liefst qua werk wilt doen.

    Tip 3. Gebruik je intuïtie.


    Zeker als je snel van begrip, en tegelijkertijd perfectionistisch bent.

    Deze tip geldt voor iedereen: man, vrouw, jong, ouder.

    Echter, speciaal voor jou.
    Want de combinatie hoge intelligentie en perfectionisme kost je veel tijd.

    Je wikt en weegt wat af om tot slimme besluitvorming te komen (man-modus).

    Computer


    Nu je in de tweede helft van je leven bent, kun je de ervaring hebben dat je intuïtie meer je aandacht trekt.

    Zie je intuïtie als een computer die dag en nacht, jaar in jaar uit, al jouw indrukken, vaardigheden, kennis, ervaringen, emoties, inzichten opslaat en verwerkt.

    Stel NU een vraag: en die computer spuugt op basis van dit alles een gecalculeerde uitkomst in de vorm van een ‘ingeving’ je bewustzijn in. (vrouw-modus).

    Complexiteit


    Je intuïtie is vele malen sneller dan je brein.

    Volgens wetenschappelijke onderzoeken ben je uitstekend in staat de kleur van je tandenborstel te kiezen, maar kun je de grotere beslissingen in je leven beter aan je intuïtie overlaten omdat die je steevast de kortste weg naar de beste keuze wijst.

    Stress Voorkomen

    Je voorkomt stress door al dat denken en malen aan je innerlijke computer kunt overlaten, terwijl jij de nodige slaap in haalt en ondertussen geniet van allerlei mooie momenten in je werkzame leven.

    Veel succes met bovenstaande tips!

    Inzichtgesprek


    Ben je blij met deze tips maar wil je mogelijk mijn begeleiding zodat je zekerheid hebt op snelle resultaten? Boek dan een Inzichtgesprek in mijn agenda. Daaraan zijn geen kosten verbonden. Het aantal plekken is beperkt.

    Saron Petronilia

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben gespecialiseerd in Vrouwelijk Leiderschap, Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Besloten Facebookgroep


    "Ik ontmoet je ook graag in mijn besloten Facebookgroep. Daar krijg je tips, erkenning en kun je ook vragen stellen als je wilt."