• Hoe je gemotiveerd kunt blijven werken tijdens de overgang

    Werkende vrouwen in de overgangsleeftijd (40 -60 jaar) ervaren nogal eens dat ze minder gemotiveerd zijn voor hun werk dan voorheen. Dat heeft zijn weerslag op hun energie, zelfvertrouwen, concentratievermogen en voldoening. Met het volgende recept geef ik de 5 ingrediënten om jezelf in deze levensfase wel gemotiveerd te houden.

    1. Handel altijd met een doel voor ogen.


    Als je niet weet waarom je iets doet, ben je als een rokje in de wind. Komt de wind uit het oosten dan wapper je mee. Komt die uit het westen dan wapper je net zo makkelijk mee. Het probleem ervan is dat de wind – een metafoor voor wat er zoal op je pad komt – jou leidt.

    In plaats van dat jij je leven leidt. Zet daarom iedere handeling in de context van je doel. Natuurlijk heb je soms de wind flink tegen en regent het pijpenstelen. Maar met een doel voor ogen weet je wat je beweegt, waarvoor je alle moeite doet, waar je terechtkomt.

    1. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen resultaten.


    Synoniemen voor verantwoordelijkheid zijn bijvoorbeeld aansprakelijkheid en toerekeningsvatbaarheid. Velen denken dan ook dat verantwoordelijkheid nemen voor hun resultaten betekent dat als die negatief uitpakken (of niet goed genoeg zijn) ze zich schuldig zouden moeten voelen. Je schuldig voelen haalt de wind uit de zeilen.

    Het gaat erom je resultaten veel meer gaan zien als neutrale feedback. Als je geen goede resultaten hebt, zul je erover moet nadenken wat er in je acties ontbreekt of wellicht te veel is. Je kunt dan je acties aanpassen en met je doel voor ogen nieuwe vervolgstappen blijven zetten.

    3. Gooi je perfectionisme overboord.


    Perfectionisme is naar mijn smaak een vorm van zelfhaat. Perfectionisme leidt tot blokkades als uitstelgedrag, eindeloos schrappen en verbeteren, een overvol hoofd met mitsen en maren, en een resultaat waarop je zelden echt trots bent. Bovendien heb je van de weg ernaartoe waarschijnlijk ook nauwelijks genoten.

    Begin gewoon! Het echte plezier van de prestatie komt van je inspanningen om die te bereiken.

    4. Voed jezelf.


    Je hebt energie nodig om je lichaam en geest scherp te houden zodat je zelf achter het stuur kunt blijven zitten. Geef jezelf dan ook de juist brandstof daarvoor in de vorm van goede voeding. Laat je longen regelmatig hard werken -bijvoorbeeld door flink te sporten in de buitenlucht – zodat je happen vol zuurstof binnenkrijgt. Slaap 7 à 8 uur per dag. Met andere woorden: zorg voor een gezonde levensstijl.

    5. Beïnvloed je brein positief.


    Eindeloos zappend voor de buis hangen en je omringen met negatieve zeurende mensen beïnvloeden je brein, de kapitein op jouw schip, negatief. Omring jezelf in plaats daarvan met bronnen van kennis, inzichten en vreugde zoals inspirerende boeken of bijvoorbeeld TEDtalks, en positieve en gemotiveerde mensen. Die beïnvloeden jouw brein op een positieve manier. Gemotiveerd zijn, wordt dan je nieuwe normaal. Gemotiveerd zijn, zal dan niet langer iets zijn dat je doet, maar wie je bent.

    Saron Petronilia

    PS: Als je meer kennis, inzichten en inspiratie zoekt over de overgang, geef je dan op voor gratis online training: Quickscan, om je overgangssymptomen te laten verdwijnen.

    Delen op:

    Over mij


    Saron Petronilia: “Ik ben gespecialiseerd in Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Delen op: